Thursday, November 22

Ringkas.

Assalamualaikum pembaca saya. Kalau hari ini saya tidak meng-update blog, memang blog ini terkubur cukup sebulan. Sebab post saya yang terakhir pada 23 Oktober. Hari ini pula sudah 22 November. MasyaAllah. Cepat sungguh masa berlalu.

Kalau tongkatnya hilang, tentulah orang buta itu meraba-raba mencari.
Kalau duitnya hilang, tentulah orang kaya akan meracau mencari. 
Kalau anaknya hilang, tentulah si ibu akan meroyan mencari.
Kalau imannya yang hilang?

Apa yang kita cari ? 
Saya rasa semua tahu. Tepuk dada, tanya iman. Jangan tanya selera, selera apa tahu? Nafsu sahaja dia tahu. Sudah tentulah Allah SWT yang kita cari. Itulah yang berlaku kepada saya yang hina ini yang banyak cacat cela ini. 

Iya. Saya. Iman saya ada naik dan turunnya. Iman kita ada naik dan turunnya. Cuma kita sendiri sahaja yang dapat mengawalnya. Mahu turun, atau naik? Sama-samalah kita muhasabah diri, dan perbaiki lagi diri masing-masing. InsyaAllah, Allah sentiasa bersama, tidak sesaat pun ALLAH melupakan kita.




"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." [Al-Ankabut, 29:2-3]


 

No comments:

Post a Comment